graf vzniku potenciálnej námrazy karburátoru

Námraza v karburátore

Riziko námrazy v karburátore je najvyššie počas vysokej vlhkosti ovzdušia, ale môže sa vyskytnúť aj pri nízkej, 35% vlhkosti ovzdušia a pri nízkom režime motora. Prekvapivý je teplotný rozsah možnej námrazy karburátora, od -15 °C až po viac ako 40 °C, s možnou silnou námrazou od -7 °C do viac ako 30 °C.

graf potenciálneho vzniku námrazy karburátora
graf potenciálneho vzniku námrazy v karburátore

Čo môže spôsobiť námrazu v karburátore?
Typickým príkladom, ako námraza vzniká, je pri nižšom výkone motora alebo pri voľnobehu, kedy je palivová klapka čiastočne uzavretá. Paradoxne najväčšie riziko námrazy je pri vonkajšej teplote ovzdušia nad nulou. Je to preto, že vzduch, ktorý prúdi cez venturiho trubicu v karburátore sa ochladzuje približne o 15 stupňov, pričom v ňom kondenzuje vodná para. Voda potom namŕza na častiach karburátora a blokuje tak prietok zmesi vzduchu a paliva do motora. Následne tak motor stráca otáčky a ťah, začína fungovať nepravidelne a v prípade, že sa vytvorí dostatočné množstvo námrazy, motor sa môže úplne zastaviť.

námraza v karburátore
námraza v karburátore

Ako postupovať v jednotlivých fázach letu
Najlepším riešením je postupovať podľa letovej príručky a používať ohrev karburátora, keď je pravdepodobné, že tvorí námrazy na karburátore.

Prevencia námrazy v karburátore je dôležitá, ale stály ohrev karburátoru má dve nevýhody: Prívod vzduchu do motoru mimo vzduchový filter. V aj málo prašnom prostredí sa tak motor ničí. Ďalšou nevýhodou je značný pokles výkonu motora. Odporúča sa preto používať ohrev karburátora podľa potreby. Po spustení motoru môže ostať ohrev zavretý. Pred vzletom je vhodné nechať ohrev chvíľu otvorený k odstráneniu prípadnej námrazy.

Na vzlet nechajte ohrev zatvorený pre maximálny výkon motora – okrem prípadov extrémnej námrazy, kedy je ale na zváženie pilotom, či je vôbec vhodné, v takých podmienkach letieť.

V horizontálnom lete nastavte otáčky motora na vybranú hodnotu a sledujte prípadný pokles otáčiek motora. Pri poklese otáčiek pomaly otvorte ohrev karburátora a sledujte odozvu motoru.

Keď je zrejmé, že je karburátor namrznutý, použijte maximálny ohrev karburátora a očakávajte zároveň nepravidelný chod motora, až pokiaľ sa karburátor nevyčistí od námrazy. Ľad sa roztopí na vodu, ktorá prejde motorom, čo spôsobí nepríjemný zvuk motora. Tu je dôležité zdôrazniť, že je nevyhnutné nechať ohrev zapnutý, až kým motor začne fungovať normálne. Existuje veľa prípadov, keď piloti vypli ohrev skôr, ako mali, pretože si mysleli, že ohrevom situáciu zhoršili, ale predčasným vypnutím ohrevu spôsobili, že motor vysadil úplne. Buďte preto trpezlivý.

Odporúčané dokumenty:

Námraza v karburátoru EASA https://www.easa.europa.eu

PISTON ENGINE ICING: https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/EGAST_GA5-Piston-Engine-Icing-final.pdf

Marek Palkoci

The Flight OPS Standard & Engineering, Marco Air

Share this post

კომენტარის დატოვება

თქვენი ელფოსტის მისამართი გამოქვეყნებული არ იყო. აუცილებელი ველები მონიშნულია *